UNDERVISNING

Undervisningsemner/projekter:
Tværfaglige emner, med kunst, kultur og natur. Skitsearbejdet som øjenåbner og igangsætter. Udsmykningsprojekter, ude som inde, hvor billedet og skulpturen supplerer hinanden. For de mindste: billedkunst som redskab indenfor barnets sproglige og motoriske udvikling.

Pædagogisk erfaring:
Leder af Køge Billedskole
Uddannet kunstpædagog, cand.phil.art ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København
Master i ledelse Kunst og Kultur

Jeg har 30 års erfaring i værkstedsarbejde ved børneinstitutioner, skoler, ungdomsuddannelser og højere læreanstalter. Jeg fokuserer på at samarbejde bredest muligt, det bidrager til flere porte, og er med til at sikre at børnene får undervisningstilbud, der indeholder forskellige inspirationskilder.

Tanker i forbindelse med undervisning og projekter:
Det er mit ansvar som kunstpædagog og formidler at sikre rammerne og en organisering af børnenes dagligdag og aktiviteter, så børnene har mulighed for at bidrage med egne ideer og forståelser og meninger. Det er min opgave at være i dialog og understøttende i børnenes forsøg på at skabe egne forståelser og meninger med, og i aktiviteten.

Vi skal lytte til hinanden – og give plads til hinanden. Det er en god ide at vi starter planlægning i god tid, så der bliver tid til at lære hinanden at kende i trygge rammer. Vigtigt er også at have tid til refleksion…

Vi skal have tid til at iagttage og reflektere over, hvordan børnene skaber egen skabelse af forståelse og mening i aktiviteten. Der skal afsættes tid i projektet til refleksion i fællesskab.

ÅBEN SKOLE I KØGE

Jeg har været leder af Køge Billedskole siden 2001.

Her har jeg blandt andet været med til at udvikle et Åben Skole projekt.

“I efteråret 2013 tog Køge Billedskoles leder Kit Kjærbye kontakt til Højelse Skole med en idé om at udvikle et tværfagligt undervisningsforløb om perspekivtegning i fagene billedkunst og matemaik. Forløbet blev udviklet og afviklet i januar og februar 2014 i tæt samarbejde mellem billedskole og skole.”

Læs mere om projektet her.

Læringsprojekt i Vuggestuen Corneliusmindevej, Tårnby

Kunstner Kit Kjærbye

”Amagerhylden” – et udviklingsprojekt hvor kunsten og børns æstetiske – og kreative læreprocesser bruges

til at skabe sammenhænge i børnenes liv i samspil med hjemmet, vuggestuen og lokalsamfundet.

Fokus er på udvikling af en social forankret kreativ proces, hvor forældrenes involvering og aktive deltagelse understøtter børnenes udvikling, fantasi, fordybelse og nysgerrighed.